lauantai 27. lokakuuta 2012

30 ihmeellistä asiaa Meksikosta

1. Melkein jokaisessa koulussa käytetään koulupukua.
2. Kaikkialle mennään autolla.
3. Sipseihin ja poppareihin lisätään salsaa.
4. Perheissä käy päivittäin taloudenhoitaja siivoamassa.
5. Kauran ja ohran sijasta täällä viljellään maissia ja kaktuksia.
6. Oon huomannu, että täällä ihmiset todellakin on sellasia mañana-tyyppisiä! Joka paikkaan mennään myöhässä. Kerrankin mä ootin paria kaveria leffateatterilla 40 minuuttia.
7. Usein jos teen suunitelmia koulukavereiden kanssa niin ne sitten jääkin vain suunnitelmiksi. Nyt oon kuitenki oppinu lukemaa sellaset suunitelmat rivien välistä :)
8. Täällä saa ajaa autoa jo 16-vuotiaana. Mutta on kuitenkin ihan normaalia ajaa jo ennen sitä, ilman korttia...
9. Koulu alkaa kello 7.00  :(
10. Koulussa kaikki jutut kirjoitetaan vihkoihin. Vain muutamassa aineessa käytetään kunnon kirjaa.
MEXICO2012 074MEXICO2012 065 11. Liikenne on ihan sekopäistä! Kaikki menee miten sattuu ja loput sitten tööttäilee ja yrittää tunkea samaan koloon.
12. Tosi usein ruokaan lisätään chiliä ja limeä. Limeä tuoreena ja chiliä melkeinpä missä muodossa vaan :D
13. Jokaisen aterian kanssa syödään tortilloja.
14. Ihmiset on aina tosi iloisia ja pirteitä! Ihmettelen usein, kun meen kouluun, että miten mun luokkalaiset jaksaaki olla noin reippaina kello seitsemältä! Itelläni on vielä siinä vaiheessa toinen silmä kiinni.. :D
15. Moottoripyöräilijät ei koe kypärää tarpeelliseksi. Oon nähny monesti moottoripyörän päällä kolme ihmistä eikä niillä kenelläkään oo ollu kypärää!
16. Monet meksikolaiset ei tykkää kuumuudesta ja ne haaveilee menemisestä johonkin maahan, jossa on talvisin lunta.
17. Ruoka on paljon halvempaa kuin Suomessa! Esim. 600 ml. limupullo maksaa 5-7 pesoa. Ja niin 16,5 pesoahan on yksi euro :D
18. Koulussa kokeet tehdään kuulakärkikynällä.
19. Täällä on tosi paljon kulkukoiria :( Mulle tulee aina niin kurja mieli, kun katon niitä parkoja tuolla kaduilla nukkumassa...
20. Koulussa opettaja antaa vain yhden tunnin aikaa kokeen tekemiseen.
MEXICO2012 050MEXICO2012 031 21. Monet ns. "hienommat" asuinalueet on aidattuja sekä vartioituja. Sinne alueelle pääsee vain vartijan luvalla ja jättämällä henkkarit sille.
22. Melkein kaikki leffat ja tv-sarjat on dupattu espanjaksi.
23. Joka toisella on puhelimena Black Berry.
24. Meksikolaisilla nuorilla ei oo tapana käydä töissä tai hankkia kesätöitä. Jos ne ei pääse lukion jälkeen opiskelemaan mihinkään, niin ne vain istuu kotona...
25. Rakennuksissa ei oo mitään lämmitysmenetelmiä, jonka takia mä jäädyn aina aamulla ja illalla, kun meen nukkumaan!
26. Jos meen tyttöpoika kaveriporukassa kahville tai leffaan niin usein ne pojat maksaa kaiken meille tytöille! ;)
27. Täällä sua pidetään nörttinä, jos tykkäät lukea kirjoja. Mä oon kai sit nörtti haha :D
28. Ihmiset on tosi huolissaan mun olotilasta, jos en hymyile. Ne luulee heti, että oisin tosi surullinen vaikka oisin vaan väsynyt.
29. Lauantait ja sunnuntait vietetään perheen kanssa ja arkipäivinä hengataan kavereiden kanssa.
30. POSKIPUSUT! Aina kun näkee kaverin, perheenjäsenen tai jonkun uuden tuttavuuden niin muiskautetaan pusu oikealle puolelle :) MEXICO2012 062MEXICO2012 047

Hola todos! Anteeksi taas, kun en oo ehtiny tulla laittamaan kuulumisia tänne vähän liian pitkään aikaan... Lupaan skarpata ja oikeestaan mun on jopa pakko, koska mulla on tosi paljon sellasia kuvia, jotka haluun jakaa teidän kanssa! :) Eli siis nyt oon eläny mun meksikolaista elämää jo yli kolme kuukautta ja jäljellä on enää alle kahdeksan. Sen vuoksi päätin jakaa teidän kanssa ne hassuimmat ja hämmentävimmät jutut mitä oon täällä ollessani huomannut :) Eihän vaihtovuosi oo mitään ruusuilla tanssimista, jonka takia kaikki jutut ei mee aina ihan putkeen, mutta silti mä rakastan Meksikoa <3
Kuvat on sieltä Charreadasta, jossa oltiin vaihtareiden kanssa pari viikkoa takaperin.

Mun viikonloppu on lähtenyt tosi hyvin käyntiin! Eilen sain kummallisen sävellysinspiraation, jonka takia vietin neljä tuntia huoneessani kitaraa soitellen, ah kuinka se on terapeuttista :) Illalla oltiin koulun juhlissa, jossa valittiin koulun kuningatar ja onneksi oikea tyttö voitti! Tänään me aiotaan leipoa Karlan kanssa ja illalla suuntaan Halloween-juhliin ;) Huomenna mennään koko alueen vaihtareiden kanssa Mexico Cityyn ja lähtö onkin jo 5.30.... Nyt mua huudellaan jo syömään, joten Adios!

Besitos, Oona <3

2 kommenttia:

Essi kirjoitti...

Oon niin kade, kun saat olla Meksikossa vaihdossa! Mullakin sillon joskus oli mahdollisuus ja paikkakin jo siellä, mutta kotona asiat mutkistu niin, että koko homma jouduttiin perumaan.

Onneks saan ees sun postauksien kautta vähä vaihtarifiilistä sieltä etelä-Amerikan suunnalta. Nauti ja postaile taas kun kerkeet:)

Unknown kirjoitti...

Essi: Kiitos! On tosi kiva kuulla, että jotain kiinnostaa mun tarinat mun meksikolaisesta elämästä :)

Harmi, kun et ite päässy lähtemään, mutta toivon että joskus tuut tänne! Tää on niin upee maa :)