torstai 30. toukokuuta 2013

VASTAUKSET part. SENJA

Miten sardinialaiset suhtautuu italialaisiin, jotka asuu mantereella?
Mä en oo huomannu mitään erikoista suhtautumista manneritalialaisiin, aina tietenkin puhutaan kuinka Pohjois-Italia eroaa Etelä-Italiasta ja Sardinia taitaa kuulua enemmän eteläpuoleen:) Etelä-Italiaa pidetään vähän enemmän jälkeen jääneeltä, kun Pohjois-Italiasta löytyy melkein kaikki talous ja teollisuus..

Ajatteleeko sardinialaiset olevansa italialaisia vai sardinialaisia vai molempia?
Musta tuntuu että kaikki italialaiset on tosi ylpeitä, siitä että ovat italialaisia, mutta kyllä täällä Sardiniassa puhutaan aina sardinialaisista varsinkin meille vaihtareille sanotaan nykyään että ollaan ihan sardinialaistu ja nykyään ollaan sardinialaisia hahaha. Mutta loppujen lopuks kaikki kyllä kutsuu itseään italialaisiksi :)

Voiko Sardiniaa verrata Suomen Ahvenanmaahan?
Mun mielestä voi! Täällä on oma "kieli", mitä nykyään puhuu enemmänkin vain isoisät ja isoäidit, mutta silti nuoretkin käyttävät tiettyjä sanontoja ym :) Mua on myös hämmästyttänyt että nuorista monet ei oo esim ikinä käynyt Italian kuuluisissa suurkaupungeissa, lentää kun aina pitää.. Täällä elellään pienissä piireissä, kaikki tuntee kaikki ja matkustellaankin usein vain saaren sisällä :)

Puhutaanko Sardiniassa paljon muita kieliä kuin italiaa, esim. sardinian kieltä?
Kaikki puhuu Italiaa sardinian aksentilla (sanotaan että on muka kaikista rumin aksentti Italiassa hahaha mutta juuri sen selvyyden ja kaikkien kirjainten lausuminen tekee siitä helpon meille suomalaisille!) Sitten on siis se sardinian kieli, sardo. Mä en oo sitä opetellut, kun mun perhe ei sitä puhu, mutta varsinkin maaseudulla sitä puhutaan vielä paljon :)

Onko siellä paljon harrastusmahdollisuuksia?
On ja ei.. Täällä ihmiset ei harrasta, varsinkaan liikuntaa, niin paljon kuin nuoret Suomessa. Vapaa-aika käytetään opiskeluun tai kavereiden kanssa hengailuun. Jos oot poika, voit pelata jalkapalloa, tytöt useimmiten lentopalloa.. Täältä löyty esim. tasan yks futisjoukkue tytöille hahaha. Ja sit löytyy tietysti nuoria jotka soittaa jotain soitinta, mutta ei sekään ole niin suosittua kuin Suomessa :)

P2176020

Mitä asioita italialaiset tiesivät/luulivat jo valmiiksi Suomesta? 
Tiesivät että Suomi sijaitsee Pohjois-Euroopassa ja siihen se tieto usein loppuikin.. Ylipäätänsä nuorten maantieto täällä on tosi huonoa..

Italia vai Suomi? ja miksi?
En osaa päättää oikeesti!! Mut Italia on oikeesti niin monessa asiassa jäljessä Suomeen verrattuna niin on se kyllä vaihteeks ihana tulla sinne Suomeen takas :) koulusysteemi, politiikka-asiat ym on täällä Italiassa vielä aika sekaisin, mutta toisaalta näitten ihmisten elämäniloa ja ulospäinsuuntautumista ei Suomesta löydy.

Mitkä on italialaisten ihanimman tavat?
Ihan alkaen kaikista poskipusuista ja haleista ja kohteliaisuuksien latimisesta ihan vaan aitoon kiinnostumiseen muista ihmisistä ilman ujostelua :)

Onko Italia turvallinen maa vaihtarille?
On tosi turvallinen! Mä saan ihan vapaasti ja yksin liikkua paikasta toiseen, öisin kavereitten seurassa. Tietenkin aina varoitellaan kaikesta, mutta ihan hyvin mulle voi käydä jotain Suomessakin.. Ennen mun tänne tuloa kaikki varoitteli mua mafiasta, mutta mä en oo vuoden aikana kuulenut mitään mafiaan liittyvää, kaikki vaan sanoo että se on enemmänkin Sisiliassa.

Aiotteko palata joskus takaisin Italiaan tai muuttaa sinne vielä joskus? 
Aion varmasti palata!! Vähintään ainakin lomailemaan perheen ja kavereiden takia, asumisesta en osaa vielä sanoa mitään, kuka sitä tietää jos eksyn tänne vaikka opiskelemaan jonain päivänä ;)

P2176027

Mitkä oli teidän kielitaidot ennen vuotta? Miten paljon kehitystä?
Mä en osannut oikein muuta kun Ciao sono Senja :D Eli oon kehittynyt nollasta sujuvaan puhumiseen! Oon ihan tyytyväinen, ainahan oisi voinut opiskella enemmän ja voisin edelleen, mutta kyllä se kielitaito kehittyy tässä päivittäin ihan vain elämällä arkea :)

Millainen on italialaisten englannin taito? Entä muiden kielten taito?
Aika huono on englannin osaaminen.. Koulussa sitä ei täällä oikeasti opita vaikka kuinka muka opiskellaan, että ne jotka puhuu englantia, on sen kyllä useimmiten oppineet koulun ulkopuolelta :) Muutamat osaa ranskaa ja sitten tietysti espanjaa nää ymmärtää aika hyvin vaikkei olisivatkaan opiskelleet!

Tarviiko olla millainen englannin kielitaito jos Italiaan aikoo eikä osaa Italiaa kuin muutamia harvoja lauseita?
Ei tarvii olla kummoinen, koska ei näilläkään täällä ole kuin ihan perusasiat englannista hallussa :) Ei stressiä ymmärretyksi tulee aina!

Kuinka nopeasti opitte puhumaan sujuvasti maanne kieltä/kuinka pitkään puhuitte aluksi englantia? 
Mulla kävi tuuri ja mun perheen ruotsalainen isä puhuu tosi hyvää englantia ja äitikin vähän, joten eka kuukaus taidettiin mennä pelkällä englannilla.. Siitä sitten pikkuhiljaa italiaksi ja jos en ymmärtänyt yhtään mitä oli meneillään, niin sitten käännettiin englanniksi. Joulun aikoihin en käyttänyt enää ollenkaan englantia ja italia sujui ok:sti.

Mitä olisitte pakannut, jos saisitte vielä ottaa jotain Suomesta mukaan?
Enemmän fazerin sinistä ja talvivaatteita!! Tän talven kylmyys tuli ihan superyllätyksenä!! :D

P2176019

Oletteko sopeutuneet täysin perheisiinne ja voitteko puhua heille kaikista ettei ole enään mitään kiusallisia/hiljaisia tilanteita tms?
Oon sopeutunut tosi hyvin ja varsinkin äitin kanssa voin kyllä puhua kaikista ongelmista, jos on tarvetta :)

Onko teille tullu ongelmia teidän host-perheiden kanssa? Riitoja tai muuta vastaavia?:)
Mulla ei oo tullut pienintäkään ongelmaa, väärinymmärrykset on tietenkin puhuttu heti selviksi jos jotain ilmestynyt. Ikinä ei olla riidelty. Aivan ihana perhe mulla täällä on<3

Onko tullut pahaa koti-ikävää?
Mulla ei!! Jouluaatto skypen ääressä oli pahin ikävä-hetki mutta siitäkin selvittiin! Tällä hetkellä on enemmänkin pelko kuinka paljon tuun ikävöimään tänne jääviä ihmisiä :/

Onko missään vaihessa tullut sellaista tunnetta että haluisitte palata suomeen kesken vuoden?
Mulla ei missään vaiheessa!

Kuinka usein pidätte yhteyttä suomen kotiinne?
En osaa sanoa, facen kautta muutamia viestejä tulee lähetettyä harvase päivä, mutta skypen kautta puhutaan vähän harvemmin, kerran pari kuukaudessa :)

Mitä asioita ikävöitte suomesta?
Joitain ruokia, koulua (en ois ikinä uskonu), perhettä, sitä että ihmiset ei oo AINA myöhässä...

Mielestäni teidän vaihtovuodet ovat näyttäneet aika täydellisiä ja ei ole ollu mitään ongelmia, onko ne oikeasti olleet noin täydelliset noi teidän vaihtovuodet?
Ei kaikki tietenkään ole täydellistä, mutta mun mielestä on parempi yrittää heti pistää syrjään ne asiat, mitkä ei mee niin hyvin ja keskittyä kaikkiin hyviin juttuihin!! :) Mutta voin rehellisesti sanoa, etten vois pyytää enempää mun vaihtovuodelta, mitä oon jo saanut<3

Miten päädyitte just Rotaryn kautta vaihtoon?
Taloudellisesti kaikista paras mahdollinen ratkaisu :)

Kuinka paljon vaihtarivuosi maksoi teille yhteensä? (ei käyttörahoja, mut mahd. viisumit ymym.)
Mulle makso Rotary-takki (190 e), vakuutus parisataa euroa ja lennot tänne!

Jos olisitte nyt lähdössä, niin lähtisittekö Rotaryn kautta vai miettisittekö mieluummin jotain muuta järjestöä?
Lähtisin ehdottomasti Rotaryn kautta! Ei epäilystäkään :)

Mitä neuvoja antaisitte Italiaan vaihtariksi lähtevälle?
Jos teillä on tilaisuus opiskella italiaa ennen tänne tuloa niin kannatan! Tulee helpommat ekat kuukaudet :) Mutta jos ei ole mahollisuutta/aikaa niin ei hätää, kielen oppii täälläkin! Paljon vaan kärsivällisyyttä ja huumoria niin hauskaa riittää vaikkei ihan aina kaikkea ymmärtäisikään..

P2176028

Tutustuuko ihmisiin helposti/saako helposti kavereita ja arjen sujumaan siellä kivasti?
Täällä tutustuu tosi helposti tuntemattomiin, koska italialaiset on niin puheliaita. Arjen saa sujumaan kivasti, jos itse on oma-aloitteinen eikä tyydy kotona istumiseen :) Italialaiset opiskelee yleisesti tosi paljon koulun jälkeen, mutta lauantai onkin sitten pyhitetty kavereille!

Voiko hieman ujo ihminen joka ei ole vielä kauhean itsenäinen niin lähteä vaihto-oppilaaksi?
Voi! Tää vuosi varmasti vähentää ujoutta ja lisää itsenäisyyttä, voin luvata :)

Millaisia ihmisiä olitte ennen vaihtoa ja millaisia olette nyt vaihdon loppusuoralla (miten olette muuttuneet parempaan suuntaan yms)?
Musta on varmasti tullut paljon itsevarmempi, itsenäisempi ja ehkä vähän enemmän ulospäinsuuntautuminen kun mitä olin vuosi sitten. Oon silti vielä se sama Senja... vähän enemmän pastaa täynnä vaan hahaha...

Onko teitä pyydetty kertaakaan treffeille/onko ollut jotain juttua jonkun kanssa siellä maassa missä olette vaihdon aikana? 
Hahaha on juu... Italiassahan kun ollaan niin kyllä nää pojat täällä tietää mistä naruista vetää :D

Kun olette vaaleita suomalaisia niin onko siellä ollut mitään tööttäilyitä, viheltelyjä, joku lähtenyt seuraamaan tai jotain muita epämiellyttäviä tilanteita?
Tööttäilyä ja viheltelyä riittää, mutta mun kohdalle ei ole tullut vastaan liian epämiellyttäviä tilanteita. Perään huuteluitten täytyy vaan antaa mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos :)

Onko siellä paljoakaan tylsiä päiviä vai onko kaikki päivät olleet kivoja ja tekemisen täyteisiä?
Mä enemmänkin yritän haalia mulle niitä tylsiä päiviä, jotta saisi välillä levätä rauhassa kun koko ajan oon menossa ja tuun kotiin yleensä vain syömään ja nukkumaan...

Ei kommentteja: