torstai 21. maaliskuuta 2013

SAN SALVATORE

DSC_0112 (2) P3176343 P3176345 P3176355 DSC_0139 (2)

Hejsan!

Sunnuntaina käytiin myös tollasessa vanhassa vanhassa pikkukylässä San Salvatoressa, jossa on mm. kuvattu lännenleffoja. Söpöjä pikkutaloja täynnä, tunnettiin ittemme tosi pitkiksi! Siitä tulikin mieleen, että mä oon täällä ihan normipitkä tyttönen :D Koulussa oon pisimpiä tytöistä, nää italialaiset on tosi lyhyitä, myös pojat :( Hassua tulla sitten Suomeen, palata maan tasalle tässä asiassa ja päästä kattelemaan kavereita aina ylöspäin..

Maanantaina pääsin tekemään hyväntekeväisyyttä! Mun host-äidin kaveri käy joka viikko yhdellä kirkolla auttamassa koululaisia läksyjen kanssa ja mä päätin lähteä kattomaan minkälainen juttu se oikeen on :) Sinne tulee päivittäin lapsia perheistä, joilla ei ole varaa yksityisapuopeihin, niinkuin muilla italialaisilla. Täällä on siis tosi yleistä, että koululaiset käy pari kertaa viikossa jonkun opettajan luona kertaamassa vaikeimpia aineita, myös mun host-sisko. Italialaisissa kouluissa ei apuopetusta tunneta, ei raha riitä.. Mä siis menin sinne kirkolle maanantaina opettamaan englantia ja sainkin vastuulle aivan ihanan ala-astelaisen tyttösen. Siinä harjoteltiin kielioppia, sai ihan itsekin miettiä perusjuttuja, hyvää teki :D Ihan hauskaa oli meillä molemmilla, kun yritin selittää enkun sanoja italiaksi.. Jatkan varmasti tuolla käymistä kerran viikossa! Pääsen opettamaan enkkua ja samalla opin itse italiaa :)

Tiistaina käytiin Annin kanssa kahvilla yhden suomalaisen Miran kanssa, joka on asunut täällä jo muutaman vuoden italialaisen miehensä kanssa :) Oli kiva jutustella kaikesta, nauttia auringosta ja ylihyvästä cappuccinosta juustokakun kera<3 Päälle vielä vähän shoppailua mun brasilialaisen ystävän kanssa ja kunnon salitreeni päälle niin johan nukku sikeesti vielä seuraavana päivänä koulupenkillä..

Ollaan mun host-äipän kanssa alettu opiskelemaan Italian taide-historiaa oikeen urakalla. Tultiin siihen tulokseen, etten mä Suomeen voi palata, jos en mitään tiedä näitten kuuluisista kulttuurikaupungeista ja miljoonista kirkoista :D Voin melkeen sanoa, että täällä Cagliarin keskustassa on aina vähintään yksi kirkko yhen kilometrin säteellä.. Mua ei oo ikinä oikeen mitkään historian asiat kiinnostanut, mutta nytten kun on itse täällä ja tietää pääsenvänsä katsomaan kaikkia antiikin aikaisia juttuja Rooman ja Firenzeen ym. niin oon ihan innoissani tästä opiskelu-jutusta äipän kanssa. Varsinkin kun se rakastaa taiteen historiaa niin paljon että voisi  kertoa siitä päivät pitkät..

Huomenna tää tyttö suuntaa rannalle, kun koulussa joku ihmeen assemblea taas. Opet ei siis opeta, eikä me opiskella, kouluun kyllä saa mennä :D En oo vielä ihan sisäistänyt tota, mutta meille vaihtareille noi päivät tarkoittaa siis pitkään nukkumista vanhempien luvalla<3


3 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Kuka toi on joka on sunkaa tos tokassa kuvassa? :) Miksei sitä oo aikasemmin näkynny tääl blogis paitsi näis iha uusimmis postauksis? :)

Unknown kirjoitti...

Se on vaihtaripoika amerikasta :) on muuten totta että se ei oo ikinä enne tullu mukaan näille meijän "vaihtariretkille", kerranki se oli maisemissa! Muuten nähään kyllä viikoittain :)

Anonyymi kirjoitti...

Voisitteko tehdä kysymyspostaukset? :)